BBC

The Latest: Delta Variant Hits Russia, Tigray Ceasefire, Facebook’s Trillion

Rescue teams are still removing debris from the 12-story oceanfront residential building that collapsed last week in Surfside, near Miami, Florida. Ten people have been confirmed dead and at least 151 remain unaccounted for.
Rescue teams are still removing debris from the 12-story oceanfront residential building that collapsed last week in Surfside, near Miami, Florida. Ten people have been confirmed dead and at least 151 remain unaccounted for.

Welcome to Tuesday, where Russia sees record deaths from the Delta variant, former South African President Jacob Zuma gets 15 months and Facebook becomes a $1 trillion company. Meanwhile, ahead of the Chinese Communist Party's 100th anniversary, The Initium takes us to the "red village" where it all began.

• Ethiopia declares unilateral Tigray ceasefire: After eight months of war between the government army and rebels in Ethiopia, a unilateral cease-fire was declared on Monday night after Mekelle the capital of the northern Tigray region was retaken by rebels. While celebrations in the streets of the capital have been reported, Tigrayan rebels have vowed to continue fighting in spite of the ceasefire.

• COVID update - spike in Russia, more vaccine good news: Moscow and Saint Petersburg have reported record numbers of COVID-related deaths, as Russia faces a third wave of coronavirus by the Delta variant. Meanwhile, a Nature study suggests that Pfizer-BioNTech and Moderna vaccines could provide COVID protection for years. In Brazil, a scandal is breaking out over the irregular purchase by the state of overpriced vaccines.

• South Africa's top court sentences ex-President Jacob Zuma: The former South African president has been sentenced to 15 months in prison for contempt of court, related to corruption allegations. Zuma was charged with corruption and his presidential career ended in 2018, but he refused to show up in court for inquiries after an initial appearance.

• Italy region bans farm work during hot hours after death of migrant worker: The southern Italy region of Puglia has banned farm labor during the hottest hours of the day, from 12.30 to 4 pm, after the death of a migrant worker last Thursday. The deceased 27-year-old, a native of Mali, was picking tomatoes under the heat that reached 40 C and collapsed on his way home.

• Mexico decriminalizes cannabis: Mexico's Supreme Court has decriminalized the private recreational use of cannabis by adults, announcing the current prohibition unconstitutional. The bill does not mention the commercialisation of cannabis, while smoking in public and in front of children is still banned.

• UK Secret defense documents found at bus stop: An almost 50-page classified "secret defense" document containing details about a British warship and Russia's possible reaction towards its passage in the Black Sea has been found in Kent, in a "soggy heap behind a bus stop" by an anonymous citizen.

• Is there life on Venus? Nope: A UK study finds that the amount of water contained in the atmosphere of Venus is too low for the planet to sustain life. Jupiter, on the other hand ...


Greek daily I Kathimerini reports that two paintings by Pablo Picasso and Piet Mondrian have finally been recovered, nearly a decade after they were stolen during a heist at the Athens National Gallery.

As China's Communist party turns 100, "red tourism" booms

The city of Zunyi, in the mountainous province of Guizhou, is chock full of communist-themed museums and memorials, and is attracting especially large crowds this year with the 100th anniversary of the founding of the Communist Party of China, reports Jinyan Yang in Hong Kong-based digital media The Initium.

In early January 1935, the Chinese Communist Party (CCP), founded just 14 years earlier, led the Red Army across the Wu River, that runs near Zunyi, and won its first victory on the Long March, breaking through the Kuomintang (Nationalist Government) blockade and setting the stage for the crucial conference where Mao Zedong would be chosen as the party leader. The fateful battle for the CCP was immortalized as part of a memorial park which cost roughly $23 million, a huge investment for this remote, mountainous county.

For the communist regime, Zunyi is a significant "red city." Its core is filled with memorials and museums. There are endless crowds of visitors, most of them party members or employees from government agencies and state-owned enterprises from all over the country. These are official business trips that are allowed, despite the strict anti-corruption policy implemented by Xi Jinping, for the sake of team building. And this year, which marks the 100th anniversary of the founding of the Communist Party of China, Zunyi is in a particularly lively mood.

To celebrate the anniversary, the CCP has planned an intensive and rich commemorative program. In Nanjing, officials are offering an extra benefit to residents eager to show their love for the party before its centennial: a free mass wedding (with hotel, makeup and wedding attire all included) for 100 couples in June, with priority given to China's more than 91 million party members. The official in charge said the project was inspired by another party slogan: "Always remember your original mission. Love follows."

➡️ Read more on Worldcrunch.com

$1.008 trillion

Facebook has surpassed $1 trillion in market value for the first time. This puts Mark Zuckerberg's social networking service in the same exclusive club as Apple, Alphabet (Google's parent company), Microsoft and Amazon. Facebook's share prices shot up after a court decision yesterday dismissing a government antitrust case against the tech giant linked to its purchases of Instagram and Whatsapp.


Japan nationalists use threats to squash freedom of expression

There's a bitter irony when an exhibit titled "Non-Freedom of Expression" itself faces censorship.

An exhibition opening in Tokyo criticizing Japan's militaristic past and human rights atrocities, called "Non-Freedom of Expression," was itself canceled under pressure from the extreme right. Japanese and international media have reported that threats from the Japanese nationalist movement have led to the cancellation of the opening of the exhibition the day before its June 25 inauguration.

Le Monde reports that the exhibition was originally supposed to take place at the Session House, a private space in Tokyo. But far-right protesters demonstrated outside the building, while hateful and violence language multiplied. The police were notified but remained discreet, only asking the protesters to turn down the volume. A new location was found and kept secret until the last moment but, fearing an incident, the owner of the venue canceled the exhibition.

The organizers remain hopeful and are looking for a new place. "This is only a postponement," said Yuko Okamoto, a 58-year-old organizer of the event to The Japan Times. "We are confident that we can hold the event." In the meantime, organizers are considering legal action after some protestors had suggested physically attacking the exhibition, the Japanese broadcaster NHK reports.

The exhibition is full of topics long considered taboo in Japan. Some of it is related to the atrocities committed in the second Sino-Japanese war, including the 1937 Nanjing massacre. Other installments address more recent events, such as the Fukushima nuclear disaster in 2011, the imperial system, or the debate over Article 9 in the Japanese Constitution mentioning the renunciation of war, which nationalists would like to remove.

But the source of the fiercest criticism is a statue called "Girl of Peace," created by South Korean sculptors Kim Seo-kyung and Kim Eun-sung. This statue features a so-called "Comfort Woman," a euphemism for Korean women forced to work as prostitutes for the Imperial Japanese army. It was originally installed in front of the Japanese embassy in Seoul but it has been reproduced in several other countries, such as the United States and Germany.

The statue has raised repeated controversy over the years, most notably in a similar freedom of expression art exhibition hosted in Nagoya, as part of the Aichi Triennale 2019, one of the largest international art festivals in Japan. Repeated threats were made by protestors, who viewed the exhibition as "anti-Japanese propaganda." According to Kyodo News, the organizers were forced to close the exhibition three days after its opening, and the Ministry of Culture withdrew a 78 million yen ($706,000) grant to the Triennale.

✍️ Newsletter by Dan Wu, Genevieve Mansfield, Anne-Sophie Goninet and Bertrand Hauger

Badge
REUTERS
Reuters is an international news agency headquartered in London, UK. It was founded in 1851 and is now a division of Thomson Reuters. It transmits news in English, French, Arabic, Spanish, German, Italian, Portuguese, Russian, Japanese, Korean, Urdu, and Chinese.
Badge
I KATHIMERINI
I Kathimeriní is a daily morning newspaper published in Athens in the Greek language, as well as in an English-language edition.
Badge
THE NEW YORK TIMES
The New York Times (sometimes abbreviated to NYT) is an American daily newspaper, founded and continuously published in New York City since 1851. It has won 117 Pulitzer Prizes, more than any other news organization. Its daily circulation is estimated to 1,380,000.
Badge
LE MONDE
This leading French daily newspaper Le Monde ("The World") was founded in December 1944 in the aftermath of World War II. Today, it is distributed in 120 countries. In late 2010, a trio formed by Pierre Berge, Xavier Niel and Matthieu Pigasse took a controlling 64.5% stake in the newspaper.
Badge
THE INITIUM
The Initium is a Hong Kong-based, Chinese-language digital media outlet that covers news, opinion, and lifestyle content directed to Chinese readers worldwide. It was founded in 2015.
Badge
THE JAPAN NEWS
Formerly called The Daily Yomiuri, The Japan News is the English-language edition of Yomiuri Shimbun, one of Japan's leading newspapers, founded in 1874, and considered to have the largest daily print circulation in the world at circa 14 million.
Badge
BBC
The BBC is the British public service broadcaster, and the world's oldest national broadcasting organization. It broadcasts in up to 28 different languages.
Badge
THE GUARDIAN
Founded as a local Manchester newspaper in 1821, The Guardian has gone on to become one of the most influential dailies in Britain. The left-leaning newspaper is most recently known for its coverage of the Edward Snowden leaks.
Badge
WORLDCRUNCH
Premium stories from Worldcrunch's own network of multi-lingual journalists in over 30 countries.
Keep up with the world. Break out of the bubble.
Sign up to our expressly international daily newsletter!
Green

In Argentina, A Visit To World's Highest Solar Energy Park

With loans and solar panels from China, the massive solar park has been opened a year and is already powering the surrounding areas. Now the Chinese supplier is pushing for an expansion.

960,000 solar panels have been installed at the Cauchari park

Silvia Naishtat


CAUCHARI
— Driving across the border with Chile into the northwest Argentine department of Susques, you may spot what looks like a black mass in the distance. Arriving at a 4,000-meter altitude in the municipality of Cauchari, what comes into view instead is an assembly of 960,000 solar panels. It is the world's highest photovoltaic (PV) park, which is also the second biggest solar energy facility in Latin America, after Mexico's Aguascalientes plant.

Spread over 800 hectares in an arid landscape, the Cauchari park has been operating for a year, and has so far turned sunshine into 315 megawatts of electricity, enough to power the local provincial capital of Jujuy through the national grid.


It has also generated some $50 million for the province, which Governor Gerardo Morales has allocated to building 239 schools.

Abundant sunshine, low temperatures

The physicist Martín Albornoz says Cauchari, which means "link to the sun," is exposed to the best solar radiation anywhere. The area has 260 days of sunshine, with no smog and relatively low temperatures, which helps keep the panels in optimal conditions.

Its construction began with a loan of more than $331 million from China's Eximbank, which allowed the purchase of panels made in Shanghai. They arrived in Buenos Aires in 2,500 containers and were later trucked a considerable distance to the site in Cauchari . This was a titanic project that required 1,200 builders and 10-ton cranes, but will save some 780,000 tons of CO2 emissions a year.

It is now run by 60 technicians. Its panels, with a 25-year guarantee, follow the sun's path and are cleaned twice a year. The plant is expected to have a service life of 40 years. Its choice of location was based on power lines traced in the 1990s to export power to Chile, now fed by the park.

Chinese engineers working in an office at the Cauchari park

Xinhua/ZUMA

Chinese want to expand

The plant belongs to the public-sector firm Jemse (Jujuy Energía y Minería), created in 2011 by the province's then governor Eduardo Fellner. Jemse's president, Felipe Albornoz, says that once Chinese credits are repaid in 20 years, Cauchari will earn the province $600 million.

The Argentine Energy ministry must now decide on the park's proposed expansion. The Chinese would pay in $200 million, which will help install 400,000 additional panels and generate enough power for the entire province of Jujuy.

The park's CEO, Guillermo Hoerth, observes that state policies are key to turning Jujuy into a green province. "We must change the production model. The world is rapidly cutting fossil fuel emissions. This is a great opportunity," Hoerth says.

The province's energy chief, Mario Pizarro, says in turn that Susques and three other provincial districts are already self-sufficient with clean energy, and three other districts would soon follow.

Keep up with the world. Break out of the bubble.
Sign up to our expressly international daily newsletter!
THE LATEST
FOCUS
TRENDING TOPICS
MOST READ