When the world gets closer.

We help you see farther.

Sign up to our expressly international daily newsletter.

Enjoy unlimited access to quality journalism.

Limited time offer

Get your 30-day free trial!
CLARIN

A TV Channel's Takeover Spells Bad News For Venezuela

With the ownership change of the 24-hour news channel Globovision, the last remaining television source for reporting that challenges the government is gone.

Globovision's new owners aligned with Venezuelan President Nicolás Maduro’s government
Globovision's new owners aligned with Venezuelan President Nicolás Maduro’s government
Alejandro Alfie

BUENOS AIRES — A statement recently issued by eight well-respected journalists characterizes Globovisión, a 24-hour news network in Venezuela, as “morally, ethically and journalistically inviable.” They stopped working for the channel after its new owners aligned with Venezuelan President Nicolás Maduro’s government, which follows a left-leaning political ideology known as Chavista and associated with the late President Hugo Chávez.

The bloodletting started Aug. 16 when the channel announced it would cease broadcasting one of its most popular programs, Radar de los Barrios. The opinion and analysis program focused on current events and was hosted by Jesús Torrealba, who was summarily dismissed. Torrealba’s firing was followed by the resignation of another prestigious journalist, Leopoldo Castillo, who enjoyed high viewer ratings for his program Aló Ciudadano ("Hello Citizen") that was very critical of the Chavista model of government and its “abuses of power.” The show featured analysis and interviews during which Venezuelan citizens would call in to pose questions and offer their opinions. It was broadcast for 12 years.

On the same day, Roberto Giusti, host of another opinion and analysis program, also resigned, saying “the conditions for a free press” no longer existed at Globovisión. That night, the new owners of the network refused to broadcast his show and ran a Colombian news program instead.

Insurgency followed

That “dark Friday” had such an impact that eight other journalists have since resigned. They issued a statement last week alleging “news and programs censorship, a list of blacklisted guests, an attempt to impose questions on the journalists, and an unjustified imbalance” in news coverage favorable to the government.

Globovisión was formerly owned by Guillermo Zuloaga, whom the government accused of opposing Hugo Chávez in the 2002 coup attempt. Overwhelmed by numerous fines and lawsuits from the Chavista government, Zuloaga sold the channel in April to a group led by Juan Domingo Cordero and Raúl Gorrín, who are connected to the stock market and insurance companies. This is where the rapprochement with the government began, and it culminated with a change in programming and a wave of dismissals and resignations.

The new owners issued a statement to assure viewers that Globovisión would offer “accurate and timely reporting with objectivity and impartiality.” At which point Venezuelan Tourism Minister Andrés Izarra tweeted, “Globovisión’s audience will multiply now that they are betting on peace and truth.”

When Hugo Chávez assumed the Venezuelan presidency in 1999, he tried to establish broad control over the media. This has slowly been achieved through the closure of media outlets such as the RCTV news network, the sale of media conglomerate Cadena Capriles, and the co-opting of media groups such as Cisneros and Unión Radio. There also has been a systematic expansion of public media outlets that advocate for the government.

Globovisión was the only television news channel that was critical of the government while Chávez was alive. But Nicolás Maduro’s election victory spurred a leadership change within the news network. First it stopped broadcasting speeches by opposition leader Henrique Capriles. Then it began airing interviews with prominent Chavista officials who had previously refused the channel access.

There are now few media outlets critical of the Chavista government in Venezuela. Basically, the newspapers El Universal, Tal Cual and El Nacional are the only ones left. And now, with Globovisión’s ownership change, there are no more television channels presenting a different view of the government’s “official story.”

You've reached your limit of free articles.

To read the full story, start your free trial today.

Get unlimited access. Cancel anytime.

Exclusive coverage from the world's top sources, in English for the first time.

Insights from the widest range of perspectives, languages and countries.

Society

Lionel To Lorenzo: Infecting My Son With The Beautiful Suffering Of Soccer Passion

This is the Argentine author's fourth world cup abroad, but his first as the father of two young boys.

photo of Lionel Messi saluting the crowd

Argentina's Lionel Messi celebrates the team's win against Australia at the World Cup in Qatar

Ignacio Pereyra

I love soccer. But that’s not the only reason why the World Cup fascinates me. There are so many stories that can be told through this spectacular, emotional, exaggerated sport event, which — like life and parenthood — is intense and full of contradictions.

This is the fourth World Cup that I’m watching away from my home country, Argentina. Every experience has been different but, at times, Qatar 2022 feels a lot like Japan-South Korea 2002, the first one I experienced from abroad, when I was 20 years old and living in Spain.

Now, two decades later, living in Greece as the father of two children, some of those memories are reemerging vividly.

Keep reading...Show less

You've reached your limit of free articles.

To read the full story, start your free trial today.

Get unlimited access. Cancel anytime.

Exclusive coverage from the world's top sources, in English for the first time.

Insights from the widest range of perspectives, languages and countries.

The latest